Oficjalny blog Starterfirm

Od czasu do czasu spotykam się z opiniami klientów typu "reklama w Internecie jest nieskuteczna", "miałem reklamę w Internecie, która nic mi nie dała". Takie generalizowanie (jak każde inne) nie jest zbyt rozsądne.

Pewnie, wydanie pieniędzy na billboard, który postawimy w środku lasu to nietrafiona inwestycja. Natomiast gdy wykupimy billboard na najbardziej ruchliwym skrzyżowaniu, jest szansa że sporo osób go zobaczy.

Podobnie z reklamą w Internecie, aby była skuteczna musi ona znajdować się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, a nie gdzieś w puszczy drugiej, trzeciej i dalszych stron wyników, gdzie rzadko ktokolwiek zagląda.

Co ważne, sama widoczność nie gwarantuje sukcesu. Ważne aby reklama (w jakiejkolwiek formie) trafiała do zainteresowanych, najlepiej w chwili gdy potrzebują naszej usługi lub towaru.

W Polsce największy udział w rynku wyszukiwarek ma Google, co za tym idzie, tam najwięcej użytkowników Internetu wyszukuje informacji.

Jeżeli chcemy dotrzeć do większości (a zakładam, że tak jest), już ta pierwsza statystyka daje nam dużo do myślenia (a może wręcz przeciwnie, wcale dużo nie trzeba myśleć, żeby od razu dojść do wniosku, że warto być widocznym w Google).

Przewaga Google jest niebagatelna, szczerze mówiąc konkurencja w postaci Binga i pozostałych wyszukiwarek praktycznie się nie liczy (nie jest tak na całym świecie, np. w Rosji Google ma ok. 50% rynku, jego największym rywalem jest wyszukiwarka Yandex).

A więc ustaliliśmy, że w Polsce najwięcej osób korzysta z wyszukiwarki Google, co dalej?

GUS w raporcie "Społeczeństwo informacyjne w Polsce", podsumowując badania z lat 2008 - 2012, daje nam kolejną, bardzo ciekawą statystykę. Okazuje się, że szukanie informacji o towarach i usługach, jest drugą najczęściej wykonywaną czynnością przez osoby korzystające z Internetu do celów prywatnych.

To już kolejna ważna informacja, coraz bardziej upewniająca nas, gdzie należy być widocznym, aby reklama była skuteczna.

Pracując nad ofertą na starterfirm, poszliśmy krok dalej i wzięliśmy pod uwagę jeszcze jedną, niezwykle istotną statystkę. Pierwszą stronę wyników wyszukiwania opuszcza tylko kilka procent użytkowników Google (sytuacja gdy użytkownik nie znajdzie interesującego go wyniku na pierwszej stronie wyników).

Badania statystyczne wskazują, że ponad 90% szukających nie zagląda na drugą stronę wyników wyszukiwania Google. Jeżeli ktoś nie znajdzie interesującego go wyniku na pierwszej stronie, najprawdopodobniej zmieni zapytanie wysłane do wyszukiwarki.

Ostatnim, ale chyba najważniejszym elementem decydującym o skuteczności reklamy w wyszukiwarkach jest kontekst reklamy. W przeciwieństwie do tradycyjnych form reklamy kierowanej "na ślepo" do przypadkowych osób, reklama w wyszukiwarce dociera bezpośrednio do zainteresowanej osoby, dokładnie w chwili kiedy poszukuje informacji.

Wrócę do przykładu z ulotkami, którym już się posługiwałem w innym wpisie. Wyobraźmy sobie taką sytuację: prowadzimy damski salon fryzjerski, chcemy się reklamować i pozyskać nowe klientki. Rozważamy różne formy reklamy, aż tu ktoś oferuje nam rozdawanie ulotek z płatnością pod waruniem dostarczenia ulotek, do zainteresowanych fryzjerem w naszej lokalizacji pań. Chciałby za to stałą opłatę w wysokości kilkudziesięciu złotych i gwarantuje, że ulotkę zobaczy kilkaset klientek miesięcznie.

Jeżeli miałbym pewność, że faktycznie będzie tak jak mówi, na pewno bym się skusił. Nie dość, że ulotki docierają tylko do zainteresowanych, to nie marnujemy pieniędzy na drukowanie ulotek, które wylądują w koszu 10 sekund po tym, jak przypadkowy przechodzień postanowi się jej pozbyć. Bardzo życzyłbym każdemu prowadzącemu salon fryzjerski (i każdy inny biznes), aby otrzymał taką ofertę. W przypadku tradycyjnej reklamy jest to jednak praktycznie niemożliwe (albo wiązałoby się z ogromnymi kosztami, niewspółmiernymi do zysków).

Reklama internetowa jest inna. Bycie widocznym na odpowiednie słowa kluczowe na pierwszej stronie wyszukiwarki, to właśnie płatność za rozdanie ulotek tylko i wyłącznie zainteresowanym. Wynik wyszukiwania nie jest traktowany przez użytkownika jako próba wciśnięcia mu czegoś na siłę, ale jako odpowiedź na pytanie które właśnie zadał.

Podsumowując i biorąc pod uwagę trzy fakty:

  • Google jest w Polsce liderem i posiada grubo ponad 90% rynku wyszukiwarek
  • prawie 80% osób korzystających z Internetu, wykorzystuje go do szukania informacji o towarach i usługach
  • tylko kilka procent użytkowników zagląda na drugą stronę wyników wyszukiwania

Odpowiedź na postawione w tytule pytanie wydaje się oczywista. Zdecydowanie warto reklamować się w Internecie, szczególnie w Google, ale trzeba pamiętać że sens ma tylko i wyłącznie reklama widoczna na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, na frazy które rzeczywiście są wpisywane przez użytkowników.

Innym sposobem na czerpanie wymiernych korzyści z wiedzy jaka została zaprezentowana w niniejszym artykule to kampania płatnych linków Google Ads oraz pozycjonowanie strony internetowej. O tym napiszę w kolejnych wpisach na blogu.

Zainteresowanych tematem linków sponsorowanych, zapraszam do zapoznania się z naszą ofertą kampanii reklamowych Google Ads.

Zachęcam do zadawania pytań.

Poznaj opinie naszych klientów

Damian Szewczyk

Dotychczasowa współpraca w pełni pozwala na rekomendację Starterfirm, jako partnera, który w rzetelny sposób traktuje swoje zobowiązania wobec klienta. Terminowo zrealizowany, przejrzysty i intuicyjny projekt strony atrakcyjnie prezentuje naszą ofertę.

- Damian Szewczyk
Green Hill Investments

Agencja interaktywna Starterfirm
Telefon: (+48) 884 889 447
E-mail: biuro@starterfirm.pl
Kraków, ul. Bosaków 5A / 87A

Wszelkie prawa do treści niniejszej strony zastrzeżone
© Michał Pytko IP Studio.