O tym, że telefon stał się nieodzownym elementem codziennego funkcjonowania, nie trzeba nikogo przekonywać. Miliony użytkowników posługuje się urządzeniami mobilnymi z zaskakującą częstotliwością.

Na takie tendencjie Google odpowiedział już w kwietniu ubiegłego roku zapowiadając, że witryny nieprzystosowane do mobilnych urządzeń spadną w wynikach wyszukiwania. Wprowadzone wtedy założenia, dziś nabierają tempa. Google przypomina o konieczności dostosowania stron i zapowiada odpowiednie zmiany algorytmu.
Dostosowanie do potrzeb użytkownika
Nowe informacje opublikowanie 4 listopada na Official Google Webmaster Central Blog zapowiadają jednoznaczne odwrócenie priorytetów w rankingowaniu stron, z korzyścią dla wersji mobilnych.
Dla Google to wciąż treść ma kluczowe znaczenie, dlatego większość ze stron w wersji mobilnych, które są okrojone pod względem treści znajdują się niżej w wynikach wyszukiwania. Takie założenia zmuszają Webdeweloperów nie tylko do intensywnej kontroli witryn pod kątem responsywności, ale i kompletności treści. Docelowo wersja mobilna ma niczym nie odbiegać od standardowej wersji strony i dostarczać użytkownikom pełny zakres informacji. Idea „mobile first” jest w pełni uzasadniona, biorąc pod uwagę fakt, że październik bieżącego roku okazał się pierwszym miesiącem w historii, w którym więcej stron internetowych obejrzanych zostało na smartfonach i tabletach, niż na tradycyjnych komputerach.
O czym powinni pamiętać właściciele stron?
Analizy trendów internetowych jednoznacznie wskazują, że korzystanie z urządzeń mobilnych zmienia nawyki konsumentów. Posiadanie strony dostosowanej do mobilnych użytkowników to nie dodatek, a konieczność. To niezwykle ważna informacja szczególnie dla indywidualnych przedsiębiorców i właścicieli małych firm.
Co zatem powinni zrobić właściciele stron? Po pierwsze, upewnić się czy dana strona jest dopasowana do urządzeń mobilnych, a następnie czy dostosowana wersja nie jest uboższa pod względem treści. Platforma Google udostępnia narzędzia, dzięki którym możemy zbadać dostosowanie naszej strony:
- Mobile Friendly Test - analiza przez Google Bota pod względem zgodności z urządzeniami mobilnymi,
- TestMySite - narzędzie, które pozwoli zobaczyć jak użytkownik postrzega naszą stronę, wskaże ewentualne błędy, mogące przeszkadzać w przeglądaniu witryny.
Ponadto, administrując stroną należy zwrócić uwagę na odpowiednie przygotowywanie plików robots.txt, a także pamiętać o dodaniu mobilnej wersji do Google Webmaster Tools. Google odpowiednio wcześnie informuje o zmianach, dając czas na stopniowe dostosowanie witryn.
Odpowiednie uaktualnienie stron, z pewnością uchroni przed utratą wypracowanej pozycji w Google. Wszystko wskazuje na to, że nadchodzące zmiany w algorytmie znacznie wpłyną na wyniki w wyszukiwarce Google, dlatego odpowiednio zoptymalizowana strona jest koniecznością już dziś.